Du er her: Hjem /

 
STEVE RODEN
09. oktober 07
I forbindelse med at Sleppet kan oppleves i Oslo, presenterer vi her en serie intervjuer med de aktuelle lydkunstnerne. Nummer to i rekken er Steve Roden.
 
Av Jørgen Larsson 
 
Hva var dine forventninger?
 
- Jeg ble veldig glad for å bli spurt, siden jeg har hatt lyst til å reise til Norge i lang tid.
 
- Jeg utvikler et personlig forhold til ting, prøver å komme innpå ting bakfra. Jeg finner min egen sti gjennom en histore eller et materiale. Min kunnskap om Norge, er nesten utelukkende gjennom Knut Hamsun, spesielt måten han omtaler landskapet. Han skriver veldig musikalsk om å lytte til landskapet. Så min forventning var spørsmålet om min opplevelse av landskapet gjennom hans ord også ville skje uten ham tilstede.
 
- Når jeg arbeider, tilnærmer jeg meg ikke informasjon eller opplevelser med forventinger, fordi jeg da tror at jeg ser etter noe spesielt. Og hvis jeg ser etter noe spesielt, utelukker jeg andre ting som jeg kanskje finner. Jeg liker at uventede avstikkere dukker opp, for å ta meg i en ny retning, til et annet sted.
 
- Jeg tok med meg litt utstyr og Hamsun, men jeg er blitt like inspirert av å lytte til folk snakke norsk, som av landskapet. Jeg har tidligere brukt mye tid med å arbeide med språk jeg ikke forstår. Jeg kan se på et ord og forsøke å finne ut hva det kanskje kan bety, uten å vite noe om språket overhodet. Det jeg ender opp med, er selvsagt vanligvis meningsløst, men jeg liker det som skjer når slike stier følges, når arbeidsprosessen er åpen nok til å tillate å bruke ting på andre måter enn tiltenkt, tillate dem å utvikle poesi.

Du jobber med en "dobbel lytting", den første ute i naturen, uten å bruke hodetelefoner, den andre når du er tilbake i studio og hører gjennom materialet?

- Jeg er ikke interessert i å fange en spesifikk lyd. Jeg er interessert i å fange et øyeblikk med erfaring. Hvis jeg tok ut tre sekunder av mitt 5 minutter lange stille opptak fra Griegs komponisthytte, hvor det ikke skjer noe - intet hørbart eksisterer, utenom litt sus - så vil jeg likevel ha stedets mystiske tilstedeværelse i den biten. Jeg vil ha et taktilt objekt som er en del av det øyeblikket. Selvsagt er jeg interessert i lyden, fordi jeg hatt disse opplevelsene med den, men jeg vet med meg selv at ofte er lyden jeg har tatt opp bare ikke så interessant å lytte til senere.
 
- Det var opplevelsen av å være på stedet som var interessant, og jeg ønsker å skape den opplevelsen for andre med mitt arbeid. Da må jeg være villig til å finne en måte å gjøre det på som kanskje ikke involverer  bruk av utgangsmaterialet, fordi det ikke gir den følelsen. Men det er viktig at arbeidet har integritet, at alle ideene og øyeblikkene som var der i utgangspunktet utgjør skjelettet, selv om det ikke er synlig på overflaten. Hvis jeg spilte de fem minuttene fra Griegs komponisthytte for deg, vil det være fullstendig uinteressant.  Det er et materiale som ikke tilbyr deg noen ting, annet enn det faktum at du har et dypt forhold til øyeblikket det kommer ut av.
 
- Jeg kan jobbe med et slikt materiale i dagesvis, med forskjellige teknikker, for å prøve å dra ut den samme følelsen. Jeg liker utfordringen det gir. Jeg ønsker å skape et arbeid som er bygget på denne erfaringen, uten å gjenta den, som vil skape en opplevelse for publikum som gjør at de kanskje føler på samme måte som jeg gjorde. Og få publikum til å lytte på en måte vi vanligvis ikke lytter til ting.

Sleppet er Grieg 07s kunstneriske hovedsatsning. Utstillingen vises i Oslo 29.9 - 14.10 i Møllergata 13
 
Mer om Steve Roden sitt verk her


 

 
 
Fra Steve Rodens verk
Foto: www.inbetweennoise.com
 
 

 
ARKIV:
20.12.07 Grieg-året 2007 nærmar seg sin ende, og me har samtalt med direktør Ragna Sofie Grung Moe om høgdepunkt og utfordringar. - Om vi har lykkes, er opp til andre å svare på, men ut fra debatter, diskusjoner og kunstnerisk deltakelse vet vi i allefall at profilen har engasjert både dypt og bredt! At vi ville møte en slik entusiasme kunne vi ikke vite på forhånd, men vi er veldig glade for det. For det handler slik jeg ser det, i bunn og grunn om hva Grieg selv står for, at Grieg-arven stadig er aktuell – og forhåpentligvis vil være det i årene som kommer, seier Grung Moe i dette intervjuet.

30.11.07 "Det stadig tilbakevendende problemet når det gjelder menneskerettigheter, er motsetningen mellom universelle rettigheter og nasjonenes suverenitet", skriver Eva Joly i dette foredraget. 22. oktober arrangerte den norske ambassaden i Paris, UD, Oslosenteret for fred og menneskerettigheter, FIDH og Grieg 07 et Grieg-Dreyfus-seminar i Paris, med professor Harald Herresthal, Eva Joly, Souhayr Belhassen og Michel Tubiana som innledere. Vi presenterer her Jolys innlegg i oversatt versjon.

09.11.07 26. november-1. desember arrangerer Oslo Strykekvartett sin årlige festival, denne gang med Griegs musikk som utgangspunkt - med et bearbeidet, konfronterende og humoristisk blikk. OSKs cellist, Øystein Sonstad, har omarrangert en rekke av Griegs mest sentrale komposisjoner, ”Ballade i g- moll”, Bjørnsons melodrama ”Bergljot”, og hele ”Peer Gynt”! Men han har også fullført Griegs ufullendte F- dur kvartett, i Griegs eget tonespråk! Det blir debatt og mere til - se hele programmet her.

06.11.07 Bian Liunian spiller erhu, et kinesisk strengeinstrument. Da Rikskonsertene introduserte ham for den norske fiolinisten Henning Kraggerud, ble resultatet en turné i Norge i samarbeid med Grieg 07. Siden slutten av oktober har de to reist rundt sammen med pianisten Christian Ihle Hadland og den kinesiske sangeren Wang Yan. - Jeg ville gjerne koble Bian og Henning fordi jeg opplever at de har noe av den samme musikalske friheten både teknisk og musikalsk, sier Lise Lundh, som har vært produsent for prosjektet.

26.10.07 Edvard Griegs engasjement i Dreyfus-saken var utgangspunkt og inspirasjon for et møtested for en dagsaktuell meningsutveksling om ytringsfrihet og menneskerettigheter i Palais de la Bourse, mandag 22.10. Sidiki Kaba ledet seminaret som samlet sett ble en sterk dokumentasjon av de truslene ytringsfrihet og menneskerettigheter står overfor idag. Et engasjert publikum kom med innspill til innlederne i siste fase av møtet. Les mer om arrangementet her.

Gå til arkiv

Tilbake til Arkivet

Klikk her for å få en utskriftsvennlig version av denne siden.Utskriftsvennlig version